Brev:
Læge kontra sundhedsplejerske
30. april 2009
Alder:
2 mdr.
Læge kontra sundhedsplejerske
Kære Helen
Jeg fødte min førstfødte datter d. 24/2-09, så hun er lidt over 9 uger nu. Hun vejede 2.902 kg og blev født 10 dage før, hvilket var meget godt, da det viste sig jeg havde svangerskabforgiftning.
Amningen kom aldrig ordentlig igang, måske fordi hendes suttelyst ikke var stor efter at have slugt lysegrønt fostervand og først blev suget på 3 dagen, så hospitalet hjalp med at give lidt nutramigen på sprøjte og efterfølgende på flaske og jeg malkede ud og forsøgte i 3 uger at amme men måtte opgive, for det var en kamp uden lige.
Nu får hun så kun Nutramigen (hendes far fik farveallergi, astma og andre allergier da han var ca. 7 år og har i dag sæsonallergier) og vi har givet hende mælk når hun viste sult og indimellem kogt vand.
Da hun så var 3 uger gammel begyndte hun en fredag eftermiddag at græde meget voldsomt og i de følgende 4 uger gik dagene med en utilfreds baby, der ikke ville sove om dagen og når vi nåede 16-17-tiden startede grædeturerne. Vi tænkte at det bare var kolik, da vores egen læge ved 5 ugers undersøgelsen bare sagde til mig, at nogle børn jo bare græder meget. I den periode havde vores datter ikke overskud til noget leg eller pludren, men pudselig en nat sov hun 8 timer i træk og vågnede kl 6 g var den gladeste baby og vi kunne "cykle" og kigge på legeting og smile med hende og hun sov fint gennem dagen, det fortsatte i 4 dage og pludselig vågnede hun så om natten igen (efter 2-4 timer) næste dag var hun tilbage i samme mølle dog bare værre end tidligere og græd gennem det meste af dagen.
Tilfældigvis skulle min sundhedsplejerske komme til 8-ugers besøg. SP oplevede hende og mente at hun udtrykte noget smerte eller ulykkelighed på den måde hun græd og øjnene så ud. Jeg skulle så give mad under besøget og min datter vil ofte ikke kigge direkte på mig, når hun spiser de dage hvor hun har det sådan, og SP var meget bekymret for det, hvorfor sagde hun ikke, men jeg kan godt få øjenkontakt når hun er udhvilet og glad, men SP noterede manglende øjenkontakt.
SP rådede mig til at give mindre måltider oftere, så hun ikke gylper så meget og sluger for meget luft. Jeg tog så til egen læge 2 dage efter, hvor hun også fik en grædetur og det eneste der hjælper er at tage hende op (render rundt med hende på armen konstant, for at undgå gråden), det gjorde lægen efter at have lyttet lidt på hende og hun mente at hun "bare" har ondt i sin mave, fordi hun presser og krummer sig sammen og prutter rigtig meget, så hun rådede mi til kun at give mad hver 4. time ca. 11o ml. og så kogt vand imellem, hvis hun melder sult, så hendes mave kan få en pause mellem hvert måltid.
Det gjorde jeg så i 3 dage men hun drak for meget vand på den måde så hun fik tynd mave og derefter rød numse, så jeg ringede til SP og forklarede hvad lægen havde sagt og hun sagde at det var noget værre vrøvl og jeg skulle give hende mælk når hun var sulten og så bare 60-80 ml, men hun kommer igen d. 7/5 for hun er altså noget bekymret.
Jeg føler mig som en rigtig dårlig mor fordi jeg ikke selv ved hvad der er galt og hvad der er det bedste og de råd jeg får fra de prof. er stik modsatte af hinanden og den ene part er bekymret men den anden ikke.
SP'en har sat nogle tanker igang om min datter fejler noget siden hun ikke søger øjenkontakt når hun spiser, så nu kæmper jeg ved hvert måltid for at sige mange spændende lyde men det virker ikke rigtigt, men jeg tror nu selv det er fordi hun slapper fuldstændig af og ligger med halvlukkede øjne eller også har hun bare fået nok underholning.
Er det meget kritisk at mit barn ikke søger mine øjne under måltidet og hvad skal jeg stille op når SP'en mener der er noget i vejen med hende, men vores læge ikke mener det?
Håber på svar, da jeg er ved at brænde af...
hilsner
Ayas mor